Natuurlijk Voor Elkaar

Verkiezingsprogramma PVDA Noardeast-Fryslân 2022-2027

Noardeast Fryslân – Bij de PvdA Noardeast Fryslân staat de mens voorop. Daarom staat bij ons welzijn voorop en niet op de eerste plaats welvaart. Wij werken voor een en aan een samenleving waarin iedereen gelijkwaardig is waar in vrijheid geleefd kan worden en bestaanszekerheid is voor iedereen.

De PvdA zet zich in voor mens, dier, natuur en omgeving, met een bijzondere aandacht voor iedereen die kwetsbaar is en een beetje hulp best kan gebruiken; mens èn dier.

De PvdA verzet zich tegen armoede, eenzaamheid en staat voor zekerheid voor iedereen. Door de huidige globale Coronacrisis neemt de eenzaamheid onder ouderen en jongeren fors toe. Wij willen werken aan mogelijkheden om de schade op korte- en lange termijn proactief te voorkomen. Dat hiervoor geld nodig is vinden wij geen discussie. De PvdA is dan ook van mening dat er geen bezuinigingen mogen plaatsvinden op sociale zekerheid.

In onze gemeente moet iedereen leven in een schone, groene en duurzame omgeving. Wij zetten ons in voor Greendeals. Dit zijn Europese subsidies, waarmee je klimaat- en milieu kunt verbeteren. Dat is nodig voor een schone en duurzame toekomst voor onze kinderen èn kleinkinderen. De energietransitie moet vaart maken willen wij de generaties na ons nog een toekomst bieden. De PvdA zet zich in voor een inhaalslag op dit programma. De PvdA kiest duidelijk voor duurzaamheid  en vergroening. Zoekt hierin naar creatieve- en innovatieve oplossingen.

Betaalbaar wonen moet mogelijk zijn voor jong en oud in Noardeast-Fryslân! Creatieve oplossingen – zoals bijvoorbeeld tinyhouses, meerdere generatie’s woning en kangoeroewoningen zouden mogelijk moeten zijn. Het opkopen van woningen en gebouwen  door zogenaamde huisjesmelkers’ gaan wij zoveel mogelijk tegen. De PvdA geeft voorrang in wonen aan eigen inwoners.

Voor de PvdA Noardeast-Fryslan zijn dieren geen gebruiksvoorwerpen, maar horen zij, als boerderijdier, hobbydier, in het wild of als huisdier niet misbruikt of uitgebuit te worden. Dit betekent dat wij niet meewerken aan puppyfabrieken of varkensflats, maar wel natuur-inclusieve landbouw stimuleren.

Als PvdA zetten wij ons in voor een gemeente die zèlf initiatieven onderneemt en die niet alles overlaat aan het particulier initiatief. Wij staan voor een ontwikkelgemeente: een gemeente die signaleert, anticipeert en creatief is. Een gemeente die proactief is en innovatieve ontwikkelingen NIET vermijdt.

Een concreet voorbeeld is onze proactieve houding ten opzichte van de ontwikkeling van waterstof, de energiedrager van de toekomst.

De PvdA zet zich in voor innovatieve projecten voor onderwijs, zowel op de basisschool als in het voortgezet-  en beroepsonderwijs. Wij stimuleren onderwijsvormen die onze kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op een goede toekomst. Onze gemeente scoort nog steeds onder het landelijk gemiddelde wat betreft taalachterstanden. Dit is niet acceptabel. Wij zullen alles doen om deze achterstand weg te helpen werken.

Contacten tussen docenten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs met regionale ondernemers moet worden gestimuleerd. Daarnaast wensen wij voor ieder kind een gezonde leeromgeving en zijn wij van mening dat hier qua huisvesting op geïnvesteerd mag worden.

Kiezen voor de PvdA betekent kiezen voor:

De aanpak van armoede. Zeker ook armoede onder kinderen en ouderen. Door maatwerk en efficiënte schuldhulpverlening. Bemiddeling en ondersteuning bij het vinden van (on)betaald werk voor inkomen en/of zinvolle dagbesteding zijn noodzakelijk om eenzaamheid en isolement te voorkomen, of op te heffen.

Organisaties die zich bezighouden met sociaal werk, verenigingen die zich inzetten voor buurt- en wijk èn dorpsbewoners die hulp en ondersteuning nodig hebben krijgen meer geld en aandacht  krijgen voor hun inzet en activiteiten.

Wij zetten ons in voor een inclusieve maatschappij: iedereen telt mee. Mensen buitensluiten op basis van geslacht, ras, seksuele voorkeur of ras wordt niet geaccepteerd.

Grondspeculanten en projectontwikkelaars worden aan banden gelegd. Inwoners van Noardeast-Fryslân moeten bouwgrond kunnen kopen voor een redelijke prijs.

De gemeente moet initiatieven starten om grond te verwerven. Zelf, of in in samenwerking  met andere partijen, moeten woningen worden gebouwd die betaalbaar zijn voor inwoners met  lage- of middeninkomens.

Er moet meer druk worden uitgeoefend op woningbouwverenigingen en anderen om juist huizen te  bouwen, en niet te slopen, in diverse dorpen, zodat ouderen en jongeren in hun eigen dorp kunnen blijven wonen.

Inwoners van een dorp krijgen bij woningtoewijzing de voorkeur boven kandidaat-huurders buiten het eigen dorp.

Er wordt (meer) samenwerking gezocht als het gaat om thema’s waarbij onderwijs, kinderen en jongeren een rol spelen. Hierbij valt te denken aan interactie met scholen, bibliotheken, sociaal werk enz.

Vanuit de overtuiging dat kinderen onze toekomst zijn willen wij hen meer betrekken bij zaken binnen onze gemeente. Wij willen daarvoor een kinderraad oprichten.

Er komt meer aandacht voor de verkeersveiligheid met name waar het betreft maatregelen om 80 km wegen veiliger te maken voor fietsers, vooral de wegen zònder apart fietspad.

Het stimuleren van raadgevend overleg met ondernemers. Als gemeente willen en moeten wij beter zichtbaar zijn voor onze ondernemers.

De eigen identiteit, cultuur en Friese taal verdienen volop aandacht.

Wij zetten ons in voor behoud van historische gebouwen, -gebieden en historische stads- en  dorpsgezichten.. Het historisch karakter van het Bolwerk mag niet worden aangetast door de bouw van een loopbrug.

Er wordt maximaal ingezet op beleid, projecten en initiatieven die de biodiversiteit bevorderen en klimaatsverandering te minimaliseren. Hierbij is samenwerking nodig met  agrariërs, maatschappelijke organisaties, scholen, plaatselijke belangen enz.

Inwoners beslissen mee hoe gelden voor hun dorp, stad of wijk worden besteed. Er komt dierenwelzijnsbeleid. Vergunningen voor bedrijfsmatige ‘puppyfabrieken’ worden niet afgegeven. Mega-fabriekenstallen en varkensflats hebben geen plaats in onze gemeente. Natuurvriendelijke- en diervriendelijke veehouderij wordt daarentegen gestimuleerd.

Duurzaam- en groen bouwen krijgt de voorkeur krijgen bij het verstrekken vergunningen

Wie afhankelijk is van de bijstand en kiest om te werken mag een extraatje houden zonder dat dit gevolgen heeft voor de hoogte van het inkomen vanuit de bijstand. Kortom werken wordt beloond en niet gestraft.

Het verlaagde informele zorgtarief wordt weer ingevoerd, conform het landelijke gemiddelde in plaats van het nu geldende minimum-bedrag. Er is streng toezicht op de naleving van het formele zorgtarief.

Er komen meer opleidingsplekken voor praktijk-ondersteuners Geestelijke Gezondheidszorg.

Alle inwoners moeten de beschikking kunnen krijgen over een betaalbare aansluiting op de glasvezel.

De energietransitie moet worden gestimuleerd en versneld.

De PvdA Noardeast Fryslân is tegen:

Grote infrastructurele projecten zoals een nieuwe stadsentree, een loopbrug over de grachten en dergelijke projecten. Het geld wat hierin wordt gestoken besteden wij liever aan het welzijn  van onze inwoners.

Bezuinigingen op instellingen, organisaties en anderen die ten dienste staan van de eigen inwoners

Er wordt niet bezuinigd op instellingen voor kunst en cultuur.

Grote projecten binnen de toeristische economie  omdat dit ten koste kan gaan van de eigen recreatieve behoefte en vrijheid van de eigen inwoners. Een uitzondering is het project Holwerd aan Zee vanwege de natuurfunctie van dit plan.

Elke medewerking aan zaken die de flora en fauna van onze gemeente bedreigen zoals de gaswinning en de komst van niet-milieuvriendelijke bedrijven.

Het bouwen, opzetten en inrichten van dure gemeentelijke gebouwen.

Het inhuren van externe krachten als de noodzakelijke kennis en inzet ook gevonden kan worden bij de ambtenaren

Wij bezuinigen niet op het sociaal domein

Wij werken niet mee aan eventuele opslag van kernafval in zoutkoepels bij Ternaard

Samengevat:

Veel meer gemeentelijke inzet om armoede te bestrijden, met de nadruk op ouderen en kinderen.

De gemeente neemt regie in de woningmarkt. Grondspeculatie wordt tegengegaan en en oneerlijke concurrentie bestrijden

Op voorhand moeten (weer) woningen worden gebouwd in dorpen, ook waar nu geen vraag naar woningen zou zijn.

Er komt onderzoek naar een socialer toewijzingsbeleid rond huurwoningen.

Meer samenwerking met het onderwijs rond maatschappelijke thema’s.

De verkeersveiligheid moet worden verbeterd. Met name op 80-kilometerwegen. Fietsers  krijgen meer ruimte. Er komt een maximumsnelheid van 60 km in buitengebi

Actieve inzet voor een groenere- en duurzamer gemeente met een rijke biodiversiteit.

Mee uitwerken van plannen en initiatieven die de klimaatsverandering tegengaan.

Inwoners hebben inspraak over de financiën, leefwereld en woonsituatie

Meer aandacht voor en contact met de kleine ondernemers. Ambtenaren gaan meer

buiten het gemeentehuis werkzaamheden verrichten. Contacten met met name kleine ondernemers worden aangehaald.

Behoud van de Friese identiteit en cultuur. Geen aantasting van historische gebouwen en -omgeving