Gezond drinkwater

26 november 2023

Gezond drinkwater

Enige tijd geleden heeft de gemeenteraad een motie aangenomen ingediend door verschillende partijen dat er op ieder schoolplein een waterkraan moet komen.De PvdA heeft toen aangegeven dat het initiatief een goed streven is, want water is gezonder dan allerlei frisdranken en andere suikerhoudende dranken maar dat het ter discussie staat hoe gezond ons drinkwater nog is. Steeds meer drinkwaterbedrijven luiden namelijk de noodklok over de vervuiling van ons drinkwater mede door medicijnresten en ander afval. Lood is ook een van de veel voorkomende oorzaken van vervuiling en daarom heeft de stichting schoon water aan onze gemeente gevraagd om het vissen met lood aan de vislijn te verbieden en dit op te nemen in de APV.
Op onze vraag wat het college met dit verzoek ging doen was het korte antwoord: ”het heeft onze belangstelling”.

Triest maar waar.

Wij hadden toch op zijn minst verwacht dat er gezegd zou worden dat het College het initiatief zou nemen voor een verbod op het vissen met lood of anders de mogelijkheden voor een dergelijk verbod te gaan onderzoeken.

Om verdere aandacht en initiatieven voor dit punt af te dwingen zullen we hierover binnenkort met een motie komen.

Als PvdA staan we voor een schoon en gezond leefmilieu.