Dorpshuizen

26 november 2023

Dorsphuizen

Voor de diverse dorpshuizen en MFA’s is in de begroting een bedrag uitgetrokken voor onderhoud de komende jaren. De verdeling van de hoeveelheid geld per instelling is vooral afgemeten aan de hoeveelheid vierkante meters van een gebouw.

Logisch zou je denken, maar het MFA Holwerd had hierover wat vragen en voorstellen die ze tijdens de behandeling van de verdeling van gelden en de verordening graag aan de orde wilde stellen. Deze vragen en voorstellen waren gericht aan de gemeenteraadsleden in de verwachting dat zij voornoemde vragen naar voren zouden brengen.

Dat gebeurde niet tot grote onvrede van onze fractie. Toen wij hierop om een schorsing vroegen om te kunnen overleggen hoe we zónder de behandeling van deze vragen dan zouden moeten gaan beslissen over dit agendapunt werd ons deze schorsing niet gegund.

Wij hebben dan tegen het voorstel van de verdeling van de gelden gestemd omdat wij vonden dat iedereen gehoord moest kunnen worden.

Als PvdA zijn we er voor iedereen.

Op 23 november 2023 is er een debat geweest in de gemeenteraad over de woonverordening.

Een woonverordening dient er kortweg voor om vast te leggen welke instrumenten en mogelijkheden wij als gemeente willen hanteren om tot een goede en eerlijke manier van woningbouw en woningtoewijzing te komen.

In het verleden hebben wij al diverse moties ingediend. Zoals een motie om woningspeculatie tegen te gaan, een motie om als gemeente een eigen grondbedrijf op te richten dat goedkoop grond zou gaan verwerven om vervolgens beschikbaar te stellen voor goedkopen woningbouw, een motie om zelf als gemeente in samenspraak met woningstichtingen en lokale aannemers betaalbare woningen te bouwen en meer soortgelijke moties die er toe zouden moeten leiden dat er voor on ze inwoners met weinig geld meer woonmogelijkheden komen.

Het raadsvoorstel van 23 november 2023 rondom deze verordening vonden wij niet doeltreffend en weinig inhoudelijk van vorm. Daarmee deelden wij de mening van de FNP die sprak over een lege huls.

Er waren partijen die het deden voorkomen dat het allemaal wel meeviel met de vraag naar betaalbare woningen en dat het college genoeg deed om betaalbare woningen te realiseren. Blijkbaar staan deze partijen buiten de realiteit .

Enkele weken hiervoor hadden we al in de raad gesproken over wat betaalbare woningen zijn en het college er op gewezen dat een woning van 300.000 euro voor veel van onze inwoners niet te betalen zijn. Schijnbaar hebben veel partijen en raadsleden er geen besef van dat veel van onze inwoners van het bestaansminimum moeten leven

Wij hebben dan ook gepleit en voorstellen gedaan om meer sociale woningbouw te laten plaatsvinden.

Op verzoek van de FNP is er een werkgroep gevormd die voorstellen gaat doen om tot de bouw van betaalbare woningen te komen. Wij zijn, mede door de eerder door ons ingediende moties, gevraagd om aan deze werkgroep mee te doen.

Aan deze oproep zullen wij zeker gehoor geven.

Als PvdA vinden wij dat iedereen recht heeft op een woning.

Gryte Schaafstal en Johan Lammering